Prehľadná pomôcka# Ako zrýchliť spomalený metabolizmus. Toto vám pomôže schudnúť

Možno sa divíte nad tým, kde je spravodlivosť. Vaša kámoška si dá štyri buchty na obed a nosí veľkosť 36, zatiaľ čo vy sa trápite, diétujete a veľkosť 44 vás ide zaškrtiť. Na vine bude pravdepodobne, okrem iného váš spomalený metabolizmus. Za ten môže čiastočne genetika, ale žiadnu paniku, je tu pomerne veľa jednoduchých tipov ako metabolizmus zrýchliť. Tých pár tipov mi pomohlo k rýchlejšiemu spaľovaniu aj lepšej postave.

Doprajte si raňajky hodné kráľa

Vyvážené raňajky sú jednoducho základ. Pokiaľ sa totiž nenajete do hodiny po prebudení, telo nabehne na krízový režim a začne si každú dodanú kalóriu šetriť na horšie časy. Podľa čínskej medicíny sú pravidlá ešte jednoduchšie – raňajkujte medzi siedmou a deviatou hodinou ráno a doprajte si teplé raňajky. Ideálna je teplá raňajková kaša z celého obilného zrnka. Žiadne instantné náhrady. Ideálne bez cukru, sladiť môžete prírodným cukrom, ryžovým sirupom alebo jačmenným sladom, vyvážená bielkovinou – cez noc namočené orechy alebo semiačka. Kašu si môžete dopriať aj naslano a k nej sa výborne hodí napríklad vajíčko na hniličku. Dôležité je, aby raňajky boli teplé. Je to z dôvodu toho, že ráno potrebuje výživu spomínaná slezina, ktorá ovláda okrem iného aj mäso a svaly. Tiež dobré trávenie je podľa princípov čínskej medicíny základom nášho zdravia.

Dietológ západnej dietiky vám často doporučí na raňajky pri chudnutí tvaroh, jogurt, šunku, cornflakers, vločky, tmavé pečivo. Určite ste už pochopili, že toto nie je veľmi cesta aj pre chudnutie, aj pre pevné zdravie. Ideálne teda raňajky teplé, vyvážené a medzi 7 – 9hodinou ráno. Ideálne medzi jedlami je len popíjať teplú vodu a nemaškrtiť.

Desiata áno alebo nie?

Mne sa osvedčilo jesť pravidelne, ale stačí tri krát denne. Medzitým však sa doporučuje veľa popíjať.

Na obed si dajte pokrm, ktorý obsahuje kvalitnú bielkovinu a vlákninu

Bielkovinu nepotrebujú len ľudia, ktorí aktívne pracujú na tom, ako vyzerajú. Bielkoviny by mali tvoriť podstatnú časť jedálnička všetkých. Sú dôležitou stavebnou jednotkou pre naše telo, a čo je dôležité, telo si nevie bielkoviny uschovať do zásoby. Veľmi jednoducho povedané k množstvu bielkovín – koľko kíl vážite, toľko gramov bielkoviny by ste mali zjesť denne. Napríklad 4lovek, ktorý váži 75kíl, potrebuje denne skonzumovať 75gramov bielkoviny.

Nezabudnite na vlákninu. Na trávenie telo spotrebuje energiu a vláknina dokáže metabolizmus nakopnúť. Medzi najvýznamnejšie zdroje vlákniny patrí celozrnné pečivo, zelenina, ovsenné vločky, šošovica, strukoviny.

Vyberajte si čerstvé potraviny

Nie je celkom nutné preháňať sa po farmárskych trhoch, rozhodne to však nie je na škodu. Čo som chcela podoktknúť je, aby ste sa vyhýbali priemyselne upraveným potravinám, ktoré v sebe obsahujú množstvo látok, ktoré majú dokázateľný vplyv na spomalený metabolizmus. Napríklad pri výbere jogurtu zvoľte namiesto ovocného radšej biely a pridajte si ovocie. Radšej ako sirup pite vodu s ume octom alebo jablčným octom. Mimochodom dotatok tekutín je jedna z vecí, ktoré metabolizmus zrýchľujú.

Jedzte pálivé potraviny

Určite ste počuli o účinkoch chilly papričiek. Tie obsahujú tzv. kapsaicín, ktorý prirdzene spaľuje tuky a štartuje metabolizmus. Podľa štúdie uvedenej v časopise Journal of Nutritional Science and Vitaminology jedna čajová lyžička červených alebo zelených chilly papričiek denne vie zrýchliť spaľovanie až o 23percent. Pridávajte ich všade tam, kde to len ide. Mojim obľúbeným spaľovačom je zázvor. Presnejšie zázvorová šťava, ktorú si pridávam najmä v zime hneď ráno aj do raňajkovej kaše. Tiež ju pridávam do omáčok a polievok.

Strážte si železo

Ženy strácajú železo každý mesiac, keď menštruujú. Železo pomáha pri okysličovaní svalov, okysličené svaly lepšie pracujú, telo tak lepšie spaľuje. Nezabudnite preto na listovú zeleninu ako je brokolica, kapusta, zelené fazule a špenát.

Hýbte sa

Pochopiteľne jedným z najefektívnejších nástrojov ako podporiť metabolizmus a získať energiu je pohyb a cvičenie. Tu však tiež neplatí, že čím intenzívnejšie, tým lepšie. Jedno pravidlo však platí – oplatí sa hýbať v dopoludňajších hodinách, pretože pohyb zvýši náš metabolizmus na nasledujúcich 12hodín. V dňoch keď necvičím sa snažím chodiť čím najčastejšie pešo. To sa tiež počíta. Často sa stretávam s výhovorkami ako nestíhate cvičiť. Všetko je len o tom ako si stanovíte priority. Ja som si našla osobného trénera kvôli zasekanému chrbtu a boľavým kolenám. Sedavý spôsob zamestnania nesie so sebou riziká ako boľavá chrbtica a rôzne iné. Určite to poznáte. Potrebovala som kvôli cvičeniu celkom upraviť diár, konzultácie a celkovo prácu. Tiež som mala množstvo výhovoriek ako sa to nedá. Bolesti chrbta a slabé telo boli silnejšie a ono to nakoniec celkom dobre ide. Vyskúšajte. Stojí to za to.

Dbajte na kvalitný spánok

Jedine pri kvalitnom spánku telo dokáže spúšťať samoliečiace a samoregeneračné procesy  v tele. Mimochodom kvalitný spánok je zodpovedný aj za fungovanie metabolizmu. Unavené telo chce oveľa viac jedla a tiež oveľa viac túži po sladkostiach. Súčasne však každú kalóriu ukladá na horšie časy. Zažila som tiež na vlastnom tele. Keď som plánovala na začiatku projekty, mala som v hlave toľko myšlienok, že som vôbec nevedela dobre spávať. Stále som premýšľala a nevedela som ten tok zastaviť. Viete čo mi pomohlo? Až keď som začala myšlienky zhmotňovať a robiť jednu vec za druhou, tak tlak ustúpil. Stálo ma to však 8kíl nadváhy za jedinký rok. Myslela som, že trochu poskackám ako za mlada, že urobím pár odľahčených dní a kilá pôjdu dole. Nebolo to však také jednoduché. Potrebovala som chudnutie preskúmať komplexne. Až potom sa začalo dariť.

 

Začína vám byť pomaličky jasné, že pri chudnutí sa nepotrebujeme starať len o telo, ale aj o dušu? Jednoducho všetko so všetkým súvisí. Keď však dáte seba na prvé miesto a dovolíte si schudnúť svoje prvé kilo len preto, aby ste sa lepšie cítili, tak máte šancu na veľký úspech. Pokiaľ by ste chceli nastaviť jedálniček podľa dátumu narodenia, tak vám rada pomôžem.

Odoberajte novinky z môjho blogu

Prihláste sa k odberu noviniek na mojom blogu a zostaňte so mnou v spojení. Akonáhle tu bude niečo nové, budete o tom vedieť medzi prvými.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů.