Päť tipov ako sa začať zdravšie stravovať a dlhodobo si to udržať

O tom, čo si praje každý, kto začne zdravšie. Začať a nevzdať to za pár týždňov. Začať a vidieť výsledky. Nájsť si čas na varenie a následné zmeny v kuchyni.

Prečo veľa z vás vyskúša, a následne sa vráti do starých koľají?

Čo vám pomôže vytrvať, nevzdať to a premeniť zmeny na pozitívne životné návyky?

Prinášam vám päť praktických krokov, aby ste v zmenách vo svojom stravovaní vydržali a videli vo svojom živote pozitívne výsledky.

Prečo o tom píšem? Pretože s neúspechom sa často stretávam na mojich konzultáciach alebo rozhovoroch s vami.

Často sa ma pýtate:

Dobre, ale dá sa takto stravovať dlhodobo?

Kedy mám variť, keď nemám na to čas?

Vôbec nedokážem jesť na raňajky kašu. Nechutí mi. Neviem, kde mám začať, a kde mám nájsť recepty.

Najradšej zo všetkého mám aj tak mäso na tanieri. Zeleninu tiež veľmi neobľubujem, ale rada by som sa zbavila únavy a nadváhy. Je to vôbec možné?

Přehráním videa souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů YouTube.

Zjistit vícePovolit video

Dobrá správa je, že jedálniček si viete prispôsobiť podľa toho, čo máte radi. Zlá správa je, že nemôžete jesť všetko, hocikedy a so všetkým. Potrebujete sa naučiť tie správne kombinácie, ktoré budú prevažovať na vašich tanieroch. No a potrebujete venovať trochu času vareniu a nakupovaniu. Aby váš nákupný košík obsahoval potraviny prospešné pre vaše telo v danom ročnom období, tak sa potrebujete naučiť rozpoznávať potreby svojho tela.

Tak, a teraz si určite hovoríte, že toto nie je nič pre vás. Ukľudním vás. Pre úspešný štart potrebujete pochopiť pár vecí.

Máte už svoje prečo?

Len, keď budete mať svoje PREČO, môžu prísť trvalé zmeny. Dôležité je uvedomiť si, že jedlo je našim najdôležitejším zdrojom energie. Ako sa stravujeme, v takom stave je naša pleť, vlasy, kosti, svaly,imunita, tiež náš psychický stav. Naše sebavedomie manifestuje naša slezina, strach sídli v obličkách, prehnané emócie závisia od stavu srdiečka a pečene. A takto by som mohla pokračovať. V našom tele všetko so všetkým súvisí. Sami sebe odpovedzte na otázku, kde máte najväčší problém. Chcete schudnúť? Túžite mať hladkú pleť bez ekzémov? Potrebujete sa rozhýbať a zbaviť sa bolesti kostí a kĺbov? Kolíše vám cukor krvi, a chcete ho zastabilizovať?

Po čom túžite? Prečo chcete zmeniť spôsob stravovania?

Naučte sa rozpoznávať svoje potreby

Ako na to? Začnite jesť vedome a pozorujte ako sa po jedle cítite. Mali by ste sa cítiť dobre nasýtený a vydržať minimálne 3-4hodiny bez jedla. Po jedle by ste nemali byť v žiadnom prípade unavený. Pozorujte, ktoré potraviny vám škodia, po ktorých vám dobre netrávi a vylúčte ich postupne z jedálnička. Tiež dávajte prednosť sezónnym a lokálnym potravinám. Po vylúčení upravených potravín a polotovarov, a keď postupne obmedzíte cukor, tak začnete rozpoznávať chute prirodzených potravín. Začnete si pochutnávať napríklad na ryži s mrkvou a budete sa čudovať, prečo ste to nejedli už dávno. Neľakajte sa na začiatku, keď po druhom týždni zmeny stravovania ešte stále nebudete rozpoznávať prirodzené chute potravín. Ono to chvíľku trvá. Keď sme jedli 25 rokov komerčné potraviny, navštevovali pravidelne reštaurácie, pokým sa telo preladí, tak to chce čas. Doprajte si čas.

Vyraďte si čas na nákupy a varenie

Každá zmena prináša so sebou výstup z komfortnej zóny nejakým smerom. Keď chcem schudnúť, tak potrebujem inak jesť a začať sa hýbať. Keď chcem ako žena naštartovať svoj menštruačný cyklus, a podporiť stravou svoje zdravie, tak si potrebujem aj pár vecí ohľadom stravovania naštudovať a potrebujem začať pracovať v kuchyni s potravinami, o ktorých som možno doteraz ani nepočula. Pokaľ však budete len študovať teóriu a nič neuplatníte v praxi, tak vám garantujem, že k žiadnej zmene nedôjde. Jednoducho chcem sa cítiť lepšie a žiť plnohodnotnejšie, tak sa potrebujem prestať humpľovať a vyhovárať, a potrebujem začať robiť praktické kroky.

Ráno si uvarte dobrú kašu. Všetko potrebné si nachystajte večer, aby ste ráno mali čím najmenej práce. Začnite tou najjednoduchšou. Tento recept vás určite poteší na jar a počas leta.

Nachystajte si obed do krabičky. A v aute majte vždy pár mandlí poruke, keď na vás doľahne hlad počas cesty domov. Pokiaľ obľubujete obedy v reštaurácii, tak v žiadnej reštaurácii vám nenavaria také jedlo, aké si uvaríte doma. Viete, aké suroviny si do jedla dávate. Pri liečení stravou a chudnutí sú obedy v krabičkách veľkým benefitom. No a večeru si tiež potrebujete nachystať. Môžete si jedálničky na začiatok začať plánovať týždeň dopredu. Uľahčí vám to ako nákupy, tak varenie. Sama som to tak dlho na začiatku mojich zmien robila. Pokiaľ budete od začiatku v strese, nebudete vedieť čo na tanier, nebudete vedieť ako má vyzerať vyvážený tanier, tak je veľmi pravdepodobne, že so zdravším spôsobom stravovania skončite rýchlejšie ako začnete. Vaše rozhodnutie začne strácať na sile a vy sa budete musieť do varenia ( a jedenia) nútiť. A čo si budeme hovoriť, toto nefunguje v nijakom prípade.

Zmeňte návyky

Tá zmena bude úspešná len vtedy, keď pochopíte ako funguje váš mozog. Náš mozog primárne neznáša zmeny a verte mi, vymyslí čokoľvek, aby vás odradil. Vymyslí výhovorky, inú prácu, inú činnosť, len aby vás presvedčil, že máte ísť po starom. Vo vyšľapaných koľajách to je predsa bezpečnejšie. Viete prečo? Pretože tak šetrí energiu.

Návyk je automatická reakcia, nad ktorou nemusíme premýšľať. Ktorá sa proste deje. Návyky sa nám často dostávajú až pod kožu, robíme ich automaticky a celkom bez premýšľania. Šetríme tak energiu.

Lenže návyky sú dobré a zlé. A keď niekoľko rokov ideme v tom, že robíme niečo, čo by sme chceli zmeniť, tak sa potrebujeme rozhodnúť. Nie raz. Stále. Každý deň sa potrebujeme rozhodovať znova a znova. A v tom nám môže byť veľmi nápomocné naše prečo. Keď sa motiváciu stratí a budete chcieť skončiť, tak znova a znova položte otázku: „ Prečo som začal/a?“

Pozorujte svoje myšlienky

Čo vám to prinesie v praxi? Správne si nastaviť myseľ, a kráčať krok po kroku k vysnívanému výsledku. Keď už sa vám nebude chcieť, pripomeňte si, že na to máte, že to zvládnete a nedajte šancu vnútornému kritikovi a pochybnostiam. Môže vás zastaviť to, že sa to nemusí podariť a vy sa výsledkov nedočkáte.

Predstavte si v mysli ľudí, ktorým sa to už podarilo. Čo si dokážete predstaviť a čomu dokáže uveriť vaša myseľ, tak to dokážete. Môže to znieť akokoľvek neuveriteľne, ale mám odskúšané na vlastnej koži. Ja keď som začínala, veľmi som chcela opäť získať svoju stratenú energiu a ženský cyklus.Ten som nemala vo svojich 38rokoch. Čítala som príbehy žien, a veľmi som verila, že sa to podarí aj mne. Podarilo sa do šiestich týždňov. Vtedy som uverila v doslova magickú silu stravy na naše telo. Vôbec nie jedno, čím naše telá kŕmime, a ako sa k svojmu telu chováme. Môžeme tlačiť na výkon a ignorovať potreby tela, ale jedno, čo vám môžem zaručiť – telo vám to spočíta. Skôr alebo neskôr, to záleží podľa energie, ktorú sme dostali do vienka, sa začnú ozývať psychické alebo fyzické ťažkosti.

Rada na záver, keď budete mať chuť vzdať to:

Spomeňte si, prečo ste začali

Tak nech vám to dobre varí!

PS: Neviete si vybrať z toľkých druhov stravovania? Viete, čo môže byť aj v tomto prípade pre vás veľkou oporou? Príroda a naša Matička zem. Nalaďte sa na sezónnu energiu a podporujte presne tie vnútorné orgány, ktoré to v danom ročnom období potrebujú. Z doporučených potravín si vyberajte také, ktoré vám chutia a úspech máte zaručený. Presný návod nájdete v tomto článku. Garantujem vám, že takto nemôžete nič pokaziť.

Chcete doprovod a recepty? Začnite JARNOU OČISTOU alebo ZIMNÝM JEDÁLNIČKOM. Na mojich stránkach je z čoho vyberať.

Odoberajte novinky z môjho blogu

Prihláste sa k odberu noviniek na mojom blogu a zostaňte so mnou v spojení. Akonáhle tu bude niečo nové, budete o tom vedieť medzi prvými.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů.